Camperreis voorjaar 2018 - Reisverslag uit Altea, Spanje van Jos Linders - WaarBenJij.nu Camperreis voorjaar 2018 - Reisverslag uit Altea, Spanje van Jos Linders - WaarBenJij.nu

Camperreis voorjaar 2018

Door: Jos & Lilian Linders - Termont

Blijf op de hoogte en volg Jos

05 April 2018 | Spanje, Altea

dag 1 do 29-mrt-2018 Venray – Aire de Lorraine (F) 475 km 7 °C
Vandaag om 11:00 u met mooi weer vertrokken.
Eigenlijk wilden we gisteren weggaan, maar door de regen was het niet prettig inpakken.
Vandaag is het beter weer, net achter Venlo op de A73 moeten we al de zonnebril opzetten.
Dat zonnetje zal ons blijven begeleiden tot het donker wordt. (Langer heeft ie het nog nooit volgehouden)
Om 16:15 u. voorbij Luik LPG getankt tegen de koude voeten, de meegebrachte “kalde schottel” opgegeten en even plat. Uitgerust vervolgen we onze reis, maar in Luxemburg komen we in een snelle file. Dan weer langzaam rijden, dan weer volle snelheid, waar het door komt is een raadsel.
In Frankrijk schiet het weer wat beter op, waarschijnlijk zijn die vrachtwagenchauffeurs allemaal paaseieren aan het verstoppen. Klokslag 21:30 u. rijden we de parkeerplaats van “Aire de Lorraine” op, de eindbestemming van vandaag. Het restaurant was wel gesloten, het seizoen is nog niet echt begonnen. Dus dan maar met de Paashaas kippen op stok.

dag 2 vr 30-mrt-2018 Aire de Lorraine – “Porte de Lyon” 335 km 14°C
Heerlijk geslapen met de verwarming op een laag pitje.
Het is stralend weer, 8°C en het wordt druk op de parkeerplaats met auto’s die af en aan rijden. Omdat we kort bij het restaurant staan op parkeerplekken voor auto’s, besluiten we de camper te verplaatsen en gaan we voor het ontbijt weer tussen de vrachtwagens staan, daar is plexat! Tegen de tijd dat we de buik strak hebben en we weer de reis vervolgen, vallen er enkele druppels regen.
Lilian noteert de meldingen die naast en boven de snelweg staan. Want als Jeroen en Martijn deze zomer alleen naar de vakantieplaats in Frankrijk rijden, moeten die jongens wel eerst Franse les krijgen: anders weten ze niet wat het allemaal betekent. Een melding kan ze zelf niet vertalen: “Greves pensez covoiturage”. Dan maar vlug een WhatsApp naar de schoondochter Sara sturen, die heeft tenslotte Frans gestudeerd. Per omgaande komt al de oplossing: “Staking: overweeg te carpoolen”. Daar hoeven wij nu dus niets mee.
Op het einde van de middag arriveren we op de ons bekende camping “Porte de Lyon”, in , jawel, Lyon.
Camper geparkeerd en direct te voet naar het winkelcentrum gelopen (10 min). Er is een hele grote supermarkt waar bijna alles te koop is. Een grote afdeling met typische Franse traiteurgerechten. Lekkere kaas gekocht, wijn en natuurlijk Pâté en Croûte. Met ons boodschappenkarretje vol in het restaurant gegeten, dan zijn we helemaal klaar voor vandaag. Tussen de regenbuien door vlug terug naar de camper.
Morgen blijven we hier nog een dag.

dag 3 za 31-mrt-2018 Camping “Porte de Lyon” 0 km 16°C
Lilian haalt de hele broodbestelling op bij de receptie: 2 stokbroden en 1 croissant.
Een dagje rust en genieten van het heerlijk warme zonnetje. ’s Avonds gaat het regenen, maar met een kaasje en een wijntje heb je daar bij de TV geen hinder van.
Morgen gaan we weer verder.

dag 4 zo 01-apr-2018 “Porte de Lyon”- “Can Toni Menescal” Girona 560 km 18°C
Op het hoogfeest van Pasen met stralend weer om 11:20 u. vertrokken.
Binnen een paar minuten zitten we al weer op de snelweg en rijden we richting Lyon-Centre. Voor de tunnel even in de file, maar na een kwartier rijden we al weer Lyon uit en om 12:05 u. mogen we met een gratis kaartje de tolweg op.
Het gaat gesmeerd: de Hymer te drinken geven, de driver af en toe ook en hem op tijd laten rusten en zo rijden we om 19:30 u. Spanje binnen.
Jos blijft maar doorrijden en het wordt al donkerder.
De tenslotte uitgekozen camping (Can Toni Menescal) in de buurt van Girona blijkt echter nogal achteraf te liggen: 2,5 km over een smalle donkere weg leidt ons naar een eenvoudige camping. De eigenaar heeft het terrein schijnbaar teruggegeven aan de natuur, hier en daar staat een caravan of tent tussen het hoge gras en de boompjes, inmiddels sfeervol verlicht door de maan.
De receptie, een bouwvallig hutje, is gesloten. Dus we kiezen zelf maar een plek, morgen zien we wel verder. We bellen nog even met Connie en Etienne en spreken af dat we morgen proberen in een keer door te rijden naar Altea.
De wekker wordt (voor ons heel vroeg) gezet op 6:45 u.

dag 5 ma 02-apr-2018 “Can Toni Menescal”- Altea 576 km 19°C
’s Morgens aankleden (douchen doen we hier maar niet!) en ontbijten. Er komt al iemand van de camping vragen hoe lang we willen blijven, we rekenen af voor een nacht en verlaten de “natuurcamping” om 7:50 u., dat is echt nachtwerk voor ons, zo vroeg. Gelukkig is het nog niet druk in het dorpje waar we doorheen moeten, want het is echt manoeuvreren met de camper door de smalle straatjes met geparkeerde auto’s. Maar om 8:15 u. zijn we al weer op de autopista, de A7.
Terwijl we naar het zuiden rijden zien we de natuur geleidelijk aan veranderen. Hier en daar verschijnen al de eerste bloesems, we zien mooie oranjekleurige mandarijnen hangen, daar wordt een mens blij van. We vreten de kilometers, afgewisseld door tanken, tol betalen of een powernap.
Rond 17:00u. rijden we de camping “Cap Blanch” te Altea op, voorlopig onze verste bestemming, waar we meteen reserveren voor drie weken. We zijn ons nog aan het installeren of Connie en Etienne WhatsAppen dat ze aan de ingang staan. Dus vlug de camper afsluiten en dan stappen we in hun taxi.
Even denk ik: het lijkt wel zo’n gratis vervoer naar een “timesharing” presentatie, maar nee dit is echte luxe en gastvrij onthaal.
We rijden naar hun huis (15 min) en genieten van een aperitiefje op het terras met zeezicht. Daarna worden we uitgenodigd voor een uitgebreide heerlijke maaltijd met gratis drank. Wat een verwennerij en dan moeten we straks weer terug naar die eenvoudige camper.
Om 22:30u. zet Etienne ons weer keurig af bij de camping, ook het vervoer was inclusief.
Connie en Etienne rijden morgen weer terug naar Biervliet.

• 05 April 2018 - 12:27

Jeannet:

Fijn te lezen dat alles zo voorspoedig verlopen is. Jullie reizen dus niet meer naar Zeeland om de familie te zien, maar helemaal naar Altea.
    Het is toch de vertrouwde camping in Albir he, waar jullie staan?
    Dan zien we jullie over een paar weken. Fijne vakantie alvast.

• 07 April 2018 - 17:32

Loes Van Cappelleveen:

Fijn dat de reis zo goed is verlopen. Cap Blanc, hebben jullie mooie plaats ?
    Wij gaan begin mei richting Normandië en Bretagne, zien wel gewoon lekker toeren.
    Kijk vol plezier uit naar jullie gezellige verslagen. Groetjes Loes en Rob