Terug naar huis 1 - Reisverslag uit Autun, Frankrijk van Jos Linders - WaarBenJij.nu Terug naar huis 1 - Reisverslag uit Autun, Frankrijk van Jos Linders - WaarBenJij.nu

Terug naar huis 1

Door: Jos en Lilian Linders - Termont

Blijf op de hoogte en volg Jos

07 Mei 2018 | Frankrijk, Autun

dag 36 do 03-mei-2018 Camping Cap Blanch – “Platja Cambrils” 384 km 17°C
De ochtend staat in het teken van vertrek en om 12:40 u. rijden we de camping af, uitgezwaaid door een aantal mensen die we daar in die 4 weken hebben leren kennen.
Eerst naar de Aldi om de voorraad weer op peil te brengen.
Daarna sukkelen we in 20 minuten door het centrum van Altea. Natuurlijk weer file! Eenmaal op de snelweg zien we dat de natuur niet stil heeft gezeten: veel bomen en struiken staan nu in bloei. De mandarijnen en citroenen lijken al oogstrijp.
Ons doel is vandaag een camping in Cambrils omdat daar in de buurt Corrine, een vriendin van Lilian, en haar man Floor logeren. Corrine woont in Rotterdam, maar we ontmoeten ze tegenwoordig vaker in Spanje tijdens onze vakanties dan in Nederland!. Morgen komen ze naar ons.
De camping “Platja Cambrils” is een beetje stoffig met grillige bomen. De bomen zijn waarschijnlijk voor de schaduw, maar dat vraagt heel wat rijkunst om te voorkomen dat de camper beschadigd zou worden. Maar het lukt weer. Lilian loodst Jos in een keer op de plek. Vanwege de bomen is er geen tv-ontvangst, jammer, maar niets aan te doen, dan moeten we samen maar met elkaar praten. En dat lukt ook nog!
Ook WiFi is zelfs met de sterke buitenantenne niet te ontvangen. We zijn wat meer service gewend. Gelukkig blijven we hier maar twee nachten, alleen om Corrine en Floor te ontmoeten.

dag 37 vr 04-mei-2018 Camping “Platja Cambrils” 0 km 18°C
Lilian haalt Corrine en Floor af bij de ingang. We drinken thee en koffie in de camper (te koud buiten) en bespreken de wereldproblemen. Tegen 17:00 u. rijden we naar het centrum van Cambrils en zoeken een leuke eetgelegenheid. Met een volle buik brengen Corrine en Floor ons weer met hun auto terug naar de camping en daar nemen we afscheid. We spreken af dat zij op de terugweg naar huis bij ons in Venray langskomen om lekker asperges te eten!

dag 38 za 05-mei-2018 “Platja Cambrils”- “International du Roussillon” 310 km 18°C
Rond de middag mogen we voor € 36,- de camping verlaten.
Een half uurtje later reden we al weer op de AP-7.
Af en toe regent het een beetje, maar echt last hebben we er niet van.
Het schiet goed op en we rijden drie uur aan een stuk door. Lilian wil niet te lang meer doorrijden en stelt voor een camping net over de grens in Frankrijk te nemen.
Om 17:45 u arriveren we op de camping “International du Roussillon” te Salses, net voorbij Perpignan.
Prachtig weer, morgen weer verder.

dag 39 zo 06-mei-2018 “Int. du Roussillon”- Champs (Tolweg) 444 km 24°C
De camping ziet er wat onderkomen uit, geen aanrader.
We willen naar Autun in de Bourgognestreek, dat is een leuk plaatsje waar we al eens eerder zijn geweest.
Om 10:45 u. vertrekken we, de Garmin zegt: nog 617 km naar Autun. Dat is nog wel erg ver om met de camper in een dag te rijden, maar we zien wel hoe ver we komen.
Vrij snel zitten we weer op de snelweg. We zien bijna geen vrachtwagens, waarschijnlijk omdat het zondag is, dat rijdt wel heel prettig en rustig. Daarom kunnen we goed opschieten.
Ons plan is deze keer niet de A9, de “Route du Soleil” te volgen, maar in Béziers links de A75 te nemen, richting Clermont-Ferrand. Dat schiet misschien niet zo op, maar het is weer eens een andere weg. Het blijkt een mooie route, prachtig tussen de bergen/heuvels door. We genieten voortdurend van de mooie uitzichten.
Na een tijdje gaan we over het beroemde Viaduct van Millau, geweldig, wat een hoogte!
Het is prachtig weer met één fikse regenbui, zodat de kadavers van de zelfmoordinsecten weer van de voorruit zijn gespoeld.
Het is bijna 18:00 u en de teller geeft aan dat we nog ongeveer 180 km moeten rijden, deels op kleine weggetjes. Lilian stelt daarom voor nu te stoppen en te overnachten bij een “aire” met een tankstation, supermarkt, restaurant en overnachtingsplaatsen. Dat doen we dan ook.
De camper geparkeerd en de TV schotel uit, want nu kan ik dadelijk Studio Sport kijken. Maar eerst word ik om boodschappen gestuurd: een stokbrood halen!. Tijdens de voetbalsamenvattingen eten we, op z’n Frans: Pâté en Croûte en diverse kazen met stokbrood.

dag 40 ma 07-mei-2018 Champs (Tolweg) – camping “La Porte d’Arroux” 182 km 25°C
Heerlijk en rustig geslapen tot 10:30 u. We zijn alweer de laatsten die vertrekken.
Het werd te warm (31°C) in de camper, dan moet je wel je bed uit!
Nog voor de middag zijn we weer onderweg. Blij dat we gisteravond niet door zijn gereden. Vrij snel moeten we van de snelweg af, maar nog steeds is de weg prima en kunnen we redelijk doorrijden. Geleidelijk aan wordt de weg minder en tweebaans.
We genieten daarom meer en meer van de mooie omgeving. We doen het op ons gemak. We zien een, hier zeldzame, stopplaats en ook nog eens met schaduw. We stoppen om iets te drinken en omdat we toch geen haast hebben gaan we even liggen. Na anderhalf uur starten we de motor weer en wordt de reis weer voortgezet.
Plotseling zien we een Lidl, dan maar vlug boodschappen doen. Ze verkopen hier ook cognac, dan moet dat Franse zijn. Dat kan niet anders, zo midden in Frankrijk. Dus Jos stopt een halve liter in de kar. Om 15:45 u. arriveren we bij de “Camping de La Porte d’Arroux”, een mooie kleine camping in Autun. De receptie is gesloten, op een briefje staat “zelf een plaats zoeken en je om 17:30 u bij de receptie melden”.
We blijven hier twee of drie nachten en rijden donderdag waarschijnlijk tot Luxemburg en vrijdag naar huis.

• 08 Mei 2018 - 09:23

Bergi:

Goede reis terug.

lambert en Bergi

• 08 Mei 2018 - 10:40

Henk En Toos:

Hoi Jos en Lilian,

Een fijne reis terug en rij voorzichtig.

• 08 Mei 2018 - 11:25

Toos&Henk:

Omdat ik een kaboutertje geholpen had mocht ik een wens doen egaal wat het was ,na even nadenken zij ik ik wil graag een brug van de Hollandse kust naar New York ,toen vroeg de kabouter wil je niets iets simpelers wensen, ik vroeg toen maak van Jos Linders een hele mooie man ,de kabouter keek mij even aan en vroeg toen ; wil je verlichting op die brug?

• 08 Mei 2018 - 11:41

Jos Linders:

Zeg Henk als je nog een keer zulke belastende verhalen op de site zet gooi ik je van de lijst af!

• 08 Mei 2018 - 12:38

Etienne:

Goeie reis terug. Vrijdag terug, dan heb je wel onze Superzomer gemist en val je gewoon in ons normale Hollandse weer.

• 08 Mei 2018 - 20:06

Wilftied En Bea:

Goeie reis naar Nederland. Welkom in ons Nederlands klimaat

• 09 Mei 2018 - 20:18

Gerda Berkhof:

Hoi Luitjes

Zo te zien hebben jullie het geweldig gehad deze maand. Ik wens jullie een goede terug reis en zien we dan elkaar weer Heb weinig tijd ben veel ingedeeld met het Hospise,want er is ook een open dag Groetjes Gerda